lördag 28 mars 2015

Vem är Du & Vem är jag


Det här med Identitet är en komplex fråga ...
För frågan är Vem som vet mest eller tror sig veta mest om just dig ?
Normer, Fördomar, Sociala preferenser, Kultur, Subkultur, Storstad,  Landsbygd, Land
Genetik, Miljö, Person, Personlighet, Mentalitet, Erfarenheter
Släkten,  Föräldrar, Skolor, Vänner, Bekanta, Okända, Arbeten, Intressen
Variablerna för Olika synpunkter på en Person = 
Högst varierande beroende på VEM som anser sig veta nåt om en Person
Piaget , Homburger Eriksson , Jörgen Habermas, Karen Horney några av de teoretiker
som gjort en hel del forskning om Utveckling, Miljö & Genetik, Kommunikation mm
Ragnhild Söderbergh skrev detta :
---En Konflikt uppstår då du tar steget ut ur den egna sociala sfären---
Vi möts då av nya / annorlunda associationer värderingar och sociala preferenser
Främlingskap ger fördomar och förutfattade meningar om en Person
Vi "objektiserar" snarare än ser Personen som ett Subjekt 
Därför blir Projektioner lättare att ge uttryck för... = VI & DOM
Lättare att tycka illa om en person som har ett annat "beteende & sätt än vi själva
Så frågan är om mina Föräldrar & jag ens ser på varandra utan alltför mycket
Förälder & Barn relations tänkande...
Mina egna erfarenheter, vardag , utveckling, osv är ju MIN syn på mig i realiteten och inte någon annans realitet...
dvs någon som INTE gått i mina skor & INTE upplevt det jag upplevt kan ju aldrig säga sig veta mer om mig än jag själv har vetskap & själv upplevt 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar