måndag 9 mars 2015

Köpa ett gammalt hus

Att bli med ett gammalt hus är alltid ett vågspel och lite av en utmaning
Jag köpte mitt hus anno 1925 då jag bodde i Tyskland
Satt på tåget till Paris med en valp som skulle levereras till en Amerikanska 
Då jag fick samtal om att " Huset är ditt" sätt in pengarna ...
Niiiice... Tja det var början på en "long and windy road" story...
Att köpa en "liten stuga" i mörkaste Norrland kan ju ha sina för & nackdelar 
Husköpet blev början på en "kärlekshistoria"
Om att väcka det gamla huset till liv igen efter många års Törnrosa sömn.
Men jag var inte beredd på att det skulle väcka "ondska" till liv hos några bybor
Lite av Twilight Zone... Dröm blandas med Mardröm
Well ... oavsett vissa personers elaka ord om mig ...
Så har jag sedan 2010 lagt ner en massa Kärlek & Energi på att få lite stil på mitt hus.
12,5 ton grus för att göra min stor uppfart snygg igen...
9 ton jord för att göra gräsmattor där det fanns infart/grus ...
Ta bort 80 stora massiva grästuvor som såg ut som en Mullvads svärm byggt bo där
Gräsklippning gräsklippning och en massa gräsfrö...
Invändigt har det slitna bytts ut på Övervåningen där jag bor...
Nya Ek laminatgolv i flera rum, nytt köksgolv, bort med väggar, målning och tapetsering
Köpa lite "Shabby Chic" möbler som passar in i ett gammalt hus
Allt detta då du = har Artros, Whiplash skada, Högt Blodtryck, Astma, bearbetar PTS.
Men jag är ENVIS... och vill så gärna ha ett gammalt hus som ska få lite glans igen.
Men just nu har jag nästan förlorat all motivation & lust att jobba mer på huset
Hoppas att jag hittar tillbaka till " Susan Go 4 it" igen...
xx

HUSET SOM DET SER UT IDAG MED NYA GRÄSMATTOR OCH FIXADE GRUSINFARTER


HUSET DÅ DET FORTFARANDE FINNS FLERA INFARTER 2011

HUSET SOM DET SÅG UT DÅ JAG KÖPTE DET 2009


HUSETS BAKSIDA SOM DET SER UT IDAG 

DÅ... 
HUSETS BAKSIDA 2011
HUSET SOM DET SÅG UT 2010
HUSETS BAKSIDA VID KÖPET 2009

















2 kommentarer:

  1. Så fint! Men vem tycker att du inte ska renovera? Varför har någon något emot det? Är det bättre att hus står och förfaller? Helt galet! Susan go 4 it! :D

    SvaraRadera
  2. Berit... Tack... Finns alltid folk som ogillar Förändringar & att man vill göra nåt bra av ett gammalt hus som skulle förfallit... I detta fall är det "inflyttade" som haft synpunkter och gärna "gör livet surt" genom att försöka söka och hitta på fel...Men är nog mest en fråga om "person & inte så mycket i sak" Tycker verkligen om det här gamla huset ... För det har Själ & Charm med alla skavanker och sin klassiska arkitektur... Ha det gott :D

    SvaraRadera