onsdag 4 mars 2015

Flytten tillbaka till Sverige 2011


The Way to get started is to quit talking & begin Doing 
--- Walt Disney---

Det har varit intressant ur flera synvinklar att bo Utomlands.
Dels blir man utlänning i ett annat land och dels måste man skapa en egen tillvaro på ett konstruktivt sätt för att kunna assimilera sig i det nya landet.
Grundregel :
1. Research innan flytten
2. Språkkunskaper
3. Integrera och assimilera
4. Open minded & Flexibel 
5. Positivt Tänkande & Go 4 it

Bemötandet i olika länder även inom EU varierar i olika grad.
Acceptans kommer inte alltid med "automatik".
Men generellt som Skandinav så brukar det vara lättare att hitta nya kontakter.
Flytta utomlands som Singel kvinna har både sina för & nackdelar.
Men att ha någon social kontakt innan Flytten på plats & ha ett arbete brukar ge en mjukstart
Att ha Hobbies & Fritidsintressen brukar öka kontaktytorna.
-- Home  House & Garden, Pets, Dogs , Horses, Music, Literature, Art, Photo, Wine & Food--
Detta är lite intressen som brukar vara gångbara och som de flesta tycker om nåt av.
Även "prata om Vädret" och Jakt & Countryside living och Mode och Sociala medier.

--MAN KAN ALDRIG LÄSA SIG TILL EN FAKTISK LIVE UPPLEVELSE--
UPPLEVELSEN SKER GENOM ATT VARA FYSISKT PÅ PLATS & FÅ EN ERFARENHET
MASSOR AV FAKTORER GER OLIKA VARIABLER 
DÄRFÖR SKILJER SIG DITT & MITT INDIVIDUELLA TÄNKANDE...
ATT VISA ANDRA RESPEKT  & INTE DÖMA NÅGON PÅ FÖRHAND/OHÖRD =A&O
MEN GENERELLT TROR JAG ATT PROGRESSIVT TÄNKANDE GER UTRYMME FÖR
MER OPEN MIND &  MOTIVATIONEN ATT TA TILL SIG NYA SAKER GER MER BREDD.

Min sista Utlandsvistelse varade i nästan 6 år...
Men jag glömde aldrig att jag var Svensk i Hjärta & Själ.
Därför blev det en Flytt tillbaka till Sverige.
Flytten tillbaka var en Utmaning i sig då INGENTING ÄR STATISKT UTAN MYCKET FÖRÄNDRAS UNDER TIDEN MAN BOR I ETT ANNAT LAND.

Idag snart 4 år senare har jag fått revidera en hel del saker & försökt anpassa mig till
både Nytt & Gammalt för att min vardag ska fungera i Sverige igen.

Även mina vänners liv har INTE stått s.a.s Still utan alla har någon form av förändring
Men att ta upp kontakten med vänner och bekanta igen har varit mindre svår än jag trodde.
Man har ivartfall "massor att prata om" då man träffas eller pratas vid.

Dessutom så har man bra möjlighet att hålla kontakten med "Friends" via olika sociala medier
Se foton uppdateringar från deras vardag och kanske "chatta" om tid ges...

Utlandsvistelser har både Guldkorn & Grus... 
Men kanske har man ändrat Tänkande på ett positivt sett genom att se saker i ett kanske större perspektiv då man fått lösa saker ofta t.o.m på ett annat språk än det egna och hitta rätt ändå.

 ALLT HAR EN LÖSNING ... MEN EN DEL SAKER TAR BARA LITE LÄNGRE TID !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar