söndag 29 mars 2015

Fina Flickor finns dom

Jag växte upp i en konservativ familj i Stockholm
 En familj med många "måsten" och vara söt & artig & le
Min pappa jobbade jämnt och kom hem sent pga representations middagar etc
Eller var på affärs resor mest till Schweiz, Tyskland och England
Han blev på sätt och vis en främling som jag såg då och då
Min mamma var en vacker kvinna ... som inte var speciellt praktiskt lagd
Vi barn var nog mer som "accessoarer" som visades upp vid olika tillfällen
Däremot var min mamma en utmärkt Värdinna på Middagar & Högtider
Därför hade jag och min bror en "Nanny" som jag inte gillade speciellt mycket
Så att ha 2 föräldrar som inte riktigt hade tid för sina barn var ingen "hit"
Jag skickades som 11-åring till Tysk Privatskola utan att kunna ett ord Tyska
Ingick i uppfostran att sändas till Internatskolor för att det hade min pappa
gjort som barn.
Min första tyska Privatskola var Internat Aggersee finns en Facebook grupp numer
Där fanns inomhus pool, eget Ridhus för skolans elever och en segelbåt
Jag fick lära mig Tyska språket via min Engelska därför att INGEN på skolan
kunde tala/skriva Svenska språket...som 11-åring helt ensam i Tyskland
Men på nåt vis klarade jag det rätt bra och all Undervisning var på Tyska
Inte ett ord på vare sig Svenska eller Engelska och ingen annan som pratade Svenska
Ridhuset var nåt jag uppskattade dels att sköta hästar och dels att lära mig olika typer av ridning
Men också därför att hästarna och gemenskapen där gav mig en speciell sorts värme
Min bror började på en skola på Wyk auf Föhr men han trivdes inte
Då bestämdes att vi syskon skulle börja på samma Privatskola  Internatschule Jäger
Eftersom jag nu kunde en hel del Tyska
Menade min pappa att jag skulle hjälpa min bror med översättning / läxläsning
Sen blev jag allvarligt sjuk fick en Hjärnhinne inflammation och hamnade på Sjukhus
Det innebar att vi syskon sändes hem med flyg till Sverige
Jag fick nu börja på Lundsbergs Skola (länk) ännu ett Internat men i Sverige
Jag fick bo på "Klätten" som hade invigts av Prins Bertil
Det var elevhemmet som var bland de modernaste på Lundsberg
Sen fick jag bo hos Kapten Bryant Meissner med fru på "Gläntan"
Min bror bodde på Skogshult där bla Prins Carl Philip & Prinsessan Christinas man bott 
Lundsbergs Skola hade en hel del Sport & Fritids aktiviteter som jag tyckte om
Undervisningen var enormt bra med motiverade lärare och små klasser
Vi hade rätt få hemresor så det blev mycket tid på skolan
Efter ett par år tyckte min pappa att vi syskon skulle tillbaks till Tyska Privatskolor
Därför att Utlandsvistelser och Språk var viktiga menade han
Vi kom till Internat Solling (länk)och det var en skola jag verkligen älskade från start
Fantastiska omgivningar och massor av Kultur & Fritids aktiviteter
Blev en hel del bus & även Champagne frukostar och smyga ut på Disco med f.d elever
Kom hem till Sverige efter ett par år och pappa köpte en Brf i Stockholm till mig
Att sändas runt till skolor i Utlandet och i Sverige därför att det är det mest praktiska
för föräldrarna pga Utlandstjänst etc är nåt som skapar en del främlingskap.
Sen jag var 11 år så bodde jag inte hemma mer än på längre lov
Lärde mig tidigt att "vara duktig flicka" och att ha föräldrar i periferin s a s
Men kontentan av allt detta ...
Jag fick lära mig Språk & bo Utomlands & lite hum om s.k Comme-il- Faut
Lundsbergs Skolas motto
Mens Sana in Corpore Sano
Mitt egna motto är
Think Global & Act Local
xx








2 kommentarer:

  1. Jösses vilken uppväxt! Då är jag din totala motsats. Fattig familj, dålig utbildning men nära föräldrar. Iaf en oerhört kärleksfull mor. Men en sak har vi gemensamt - att vara "duktig flicka"

    SvaraRadera
  2. Jag kände mig som en "kappsäck" som skickades runt till olika skolor... Inte så kul alltid då man påtvingades en "livsstil" som man inte gillade till 100%... Bröt med det här då jag fick möjlighet att både välja mina vänner och utbildning själv :D Gillade mer flummiga utbildningar enligt min pappa dvs kommunikations vetenskap Ekonomisk Historia Marknadsföring osv .. Vet du Berit man kan ALDRIG köpa sig klass... Klass är det där "fina" en ödmjuk duktig person har ! Dvs den typa av personer jag beundrar och respekterar å det högsta :D

    SvaraRadera